1 במאי 2010

משחקים מתוקשבים - לאן נגיע ???

במסגרת הלימודים, בקורס משחקים מתוקשבים עם פרופ' מיקי רונן, נחשפנו לאוסף משחקי מחשב מסוגים שונים, ובעיקר ברמות שונות... טובים יותר ופחות, מעניינים, משעממים, חלקם אכן מלמדים, האחרים רק מעצבנים ועוד... ניתחנו אותם, בדקנו, התרשמנו, ובעיקר ראינו את הפוטנציאל העצום הקיים בנושא בעת העבודה בכיתות. עדיין רק פוטנציאל... מעט מאד מסגרות כבר משתמשות במשחקים מתוקשבים ובטכנולוגיות מקדמות כדי ללוות את ההוראה... וזה כבר נושא לפוסט אחר... 
במסגרת פרוייקט הסיכום, חיפשתי מקורות ביביליוגרפים הטוענים לחשיבות המשחק הלימודי, למידת ההנאה שיש במשחק המאפשרת להעזר בו כדי לתרגל תכנים לימודיים וכדומה.

כמו תמיד השיטוטים ברשת מובילים אותנו למחוזות שספק אם הייתי מגיעה אליהם אי פעם (יכול להיות שזה אחד הדברים שהכי מעניינים ומרתקים אותי בגלישה - לפתוח עוד ועוד דלתות חדשות...).
הפעם הגעתי לכתבה מאד מעניינת בבלוג של שחר עוז המביא בפני הקורא את דו"ח Horizon לשנת 2010, המציג טכנולוגיות חדישות שיש להן פוטנציאל משמעותי בהעצמת שיטות החינוך והלמידה.
הדו"ח מציג שש טכנולוגיות העשויות לשמש את מערך החינוך וההוראה בשנים הבאות:
1. טלפונים ניידים - השימוש בהם ילך ויגבר. 
2. תכנים פתוחים (wiki לדוגמא) - פיתוח עצמי למידה פתוחים 
3. ספרים אלקטרונים - די ברור למה ומדוע... 
4. מציאות מועצמת -  Augmented Reality - המילה החמה הבאה...
5. מנשק מבוסס-מחוות (gesture-based user interfaceלדוגמא) - מבוסס על מכשירים הנשלטים על-ידי תנועות טבעיות של גוף המשתמש, מגיבים אליו ויוצרים אתו אינטראקציה 
6. ניתוח מידע באופן ויזואלי - שילוב סטטיסטיקה, כריית נתונים (data mining) ווִיזוּאָלִיזַצְיָה.

לגבי חלק מהן אני בהחלט יכולה לדמיין ולשער כיצד הן ישמשו בחינוך, ולגבי האחרות, נראה לי שהמציאות עדיין עולה על כל דמיון, ואני עדיין לא מצליחה לדמיין את שילובן בהוראה. האם אתם מצליחים לדמיין את המורים בבתי הספר (כן... בתי הספר שלנו, עם הלוח והגיר... עם ההוראה הפרונטלית... עם המחשבים מהדור הישן הסגורים דרך קבע במעבדות המחשבים...) משתמשים ונעזרים בטכנולוגיות
המתקדמות של מציאות מדומה? ומה זה בכלל 'מנשק מבוסס-מחוות' ??? אז הנה סרטון הדגמה...

                     
בסוף הסרט מוצגת ההודעה שהנסיון היחיד שצריך הוא "נסיון חיים"... אבל איך נרכוש את נסיון החיים??? האם גם נסיון החיים שלנו יהיה וירטואלי???  ואם הוא יתבסס על וירטואליות האם הוא יהיה מייצג נכון??? נראה לי שלפילוסופים יש הרבה עבודה כאן... השאלות העולות הן רבות ומסובכות, כל ה'נכון' ו'אמיתי' כבר לא בטוח נכון ואמיתי.. .

ולגבי הסרט בכללותו, מה תגידו על זה??? מאלף נכון? ניסיתי לחשוב באיזה מקצוע לימודי ניתן לשלב טכנולוגיה שכזו, גאוגרפיה - הדמיית אקלים, הסטוריה - אינטראקציה עם דמויות מהעבר? אפשר להגיע יותר רחוק... מקווה להיות שותפה לתהליכים אלה... אנחנו ממש בעיצומה של החדשנות!! איזה כייף לנו !!

תגובה 1:

  1. היי נעמי..
    צפיתי בסרטון הזה בעבר יחד אם אחיי. את קריאות ההתלהבות ניתן היה לשמוע בכל הבית. זה נראה מדהים אפילו כמו מדע בדיוני..
    אם טכנולוגיה כזו תשולב בתהליך ההוראה אני חושבת שכולם ללא יוצא מהכלל ירצו להגיע לבית הספר ובשיעורים תירשם נוכחות מלאה.
    כרגע זה נראה לי כמו חזון אחרית הימים , הלוואי ואתבדה?!
    כל טוב מאורנית

    השבמחק