30 ביוני 2010

רשמים מכנס מיט"ל (1)

חזרתי היום מכנס מיט"ל השמיני, בו הוצגו מחקרים שונים שנעשו בתחומי החדשנות בהוראה מתוקשבת בחינוך הגבוה. ראשית, מבחינתי, להגיע לכנסים שכאלה (צ'ייס, מיט"ל מופ"ת וכו') ולהיות שותפה (ולו שותפה שקטה ו"סמויה") לחשיפה של מחקרים חדשים בתחומי התקשוב, לראייה חדשנית מנקודות מבט שונות, הינה זכות גדולה! רק כאשר יוצאים מהקוביה הקטנה שלנו, מהמסגרת הבית ספרית האישית שלנו, אנו נתקלים בעשייה הרבה הנעשית בחוץ, נחשפים לחידושים האחרונים ולטכנולוגיות חדשות, שמהם ניתן ללמוד רבות ולהשליך על העבודה שלנו.

בפוסט זה אתייחס להצגת אחד הפוסטרים שהרשים אותי מאד ונוגע גם לחיי המקצועיים. במושב הפוסטרים דורית סלע הציגה פוסטר המתייחס לעבודת הגמר שלה בלימודים, בו הציגה את האפשרות לשלב בלומדה/תוכנה "תולעת ספרים" ישומי ווב 2 שונים. לדעתי רעיון מצויין! כמי שמכירה היטב את התוכנה ואת האפשרויות הרבות הגלומות בה, מודעת גם להגדרתה כתוכנת ווב 1. כמה שתהיה טובה, ממוקדת ומשיגה את המטרות שלשמן פותחה, היא עדיין תוכנה "סגורה" ברובה, ובמהלך השנים ככל שהטכנולוגיה מתקדמת הופכת התוכנה הסגורה ליותר ויותר מיושנת, ומכאן פחות "מושכת" תלמידים להשתמש בה (במיוחד תלמידי החינוך המיוחד אשר מחפשים להיות "כמו כולם").  בעבודתה שילבה דורית בתוכנה כלים טקסטואלים, כגון ויקי ובלוג, ובנוסף בחנה אפשרות לשילוב אמצעים לא טקסטואלים אך תומכי למידה כגון פודקאסט, סרטונים ואף רשתות חברתיות. 

בשנים עברו השתמשו במסגרות החינוך בתוכנות ולומדות רבות, בעיקר "לומדות מדף" חלקן טובות יותר וחלקן טובות פחות, כאשר המשותף לכולן היה הדיסק שהכיל את כל התכנים. למורה/גננת לא היתה אפשרות לשנות, להרחיב ולהוריד תכנים מהלומדה, ומידת ההתאמה לתלמיד היתה לרוב די מינימלית - התאמה של דרגת הקושי ומספר המשתתפים. אמנם בשנים האחרונות קיימת מגמה לפיתוח לומדות המתאימות עצמן ללומד, למשל "אותיות הפלא", "תולעת ספרים", "פגבג כפול שבע", בלומדות אלה להורה/מורה ישנה אפשרות להתאים את הלומדה למידת הידע שיש ברשות התלמיד בנקודת זמן מסויימת ולהוסיף עוד ועוד פרמטרים ככל שהילד מתקדם ומתפתח. למשל בלומדת "אותיות הפלא", ככל שהילד לומד תנועות ועיצורים הם משולבים  באופן מודולרי בלומדה,  וכל הטקסטים שהלומדה מספקת לילד יכללו אך ורק את ההברות שהוא כבר מכיר. אולם עדיין, הן נחשבות לסגורות ואין בהן שילוב של ישומי אינטרנט שונים.

בחזרה לפוסטר של דורית, לדעתי במבחן המציאות יהיה צורך לבחון האם שילוב ישומי הווב 2 השונים מהווים חלק אינטגרלי של התוכנה, כלומר האם המעבר מהתוכנה לישומים השונים עובר בצורה חלקה... האם הישומים מהווים המשך רציף של הפעילות בתוך התוכנה, שכן הרצון לשלב כלים שונים בתוך תוכנות קיימות ולנסות בדרך זו "לעדכן ולרענן" תוכנות ישנות עלול לגרום לתוספת להראות כטלאי לא ברור ומעַקֶב למידה.  

לסיכום, אהבתי לראות כיצד לקחה דורית תוכנה המוכרת כל כך במסגרות החינוך המיוחד, המוגדרת כ"תוכנה ישנה וטובה", ושדרגה אותה כך שמצד אחד הן המורות והן התלמידים יהנו להמשיך להשתמש בה מבלי לראות בה משהו מיושן וארכאי, ומצד שני, בעזרתה יוכלו להחשף ולהתנסות בשימוש בישומי ווב 2 חדשניים במסגרת הלמידה.

5 תגובות:

  1. נעמי,
    שותפה לתחושותיך באשר לכנסי התקשוב. בתחום הזה (אולי יותר מכל תחום אחר) אם אתה לא מתעדכן (גם און ליין) אתה מתנתק - תרתי משמע.
    ובאשר לעבודתי, שמחה שמצאת בה עניין. גם אני כמוך, חושבת שהצעתי צריכה לעמוד במבחן המציאות באשר לשילוב הכלים בתוכנה קיימת.
    יחד עם זאת אני בהחלט חושבת שכלי ווב 2.0 עשויים להוות טכנולוגיית סיוע לתלמידים לקוי למידה בין היתר בשל עושר האופנויות הקיימות בהם, הנגישות, השיתופיות, מגוון האינטראקציות ועוד...

    אשמח להתעדכן במתרחש "בשדה".

    בהצלחה
    דורית

    השבמחק
  2. דורית יקירה,
    הייתי שמחה לאפשר למספר מורות אצלינו במתיא להשתמש במודל שבנית ולראות כיצד הן מצליחות לשלב את התוכנה עם כלי הווב 2.

    בברכה
    נעמי

    השבמחק
  3. אני לא מכיר את התוכנה המדוברת אך קיימת היום מגמה להפוך כל דבר ל-"כל דבר 2.0" ואני לא בטוח שתמיד זה מועיל גם אם זה נורא עדכני.

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. iTeacher שלום,
    אני בהחלט מסכימה שלא צריך להפוך כל דבר לווב 2, וכי יש לבדוק כל דבר לגופו של עניין. אולם יחד עם זאת, כאשר אחת המטרות העיקריות של מערכת החינוך כיום הינה להשתמש בכלים עדכניים על מנת שהתלמידים של היום יהפכו לבוגרים של המחר, המסוגלים להפעיל ולפעול במסגרות מתוקשבות, בעזרת כלים שיתופיים (שלעניות דעתי, יהוו הבסיס לחיי הבוגר העתידי)אזי, תלמידי החינוך המיוחד המתקשים לעמוד בקצב ההתפתחות המהיר, וזקוקים לתיווך רב יותר בהתנסות ובפעילות בכלים השיתופיים, יכולים להעזר רבות בתוכנה "תולעת ספרים" המשמשת לתיווך טקסטים והוראת הקריאה והבנת הקריאה, ובאותה עת היא יכולה לשמש כמתווכת גם בהתנסות בכלים השיתופיים.
    בברכה
    נעמי

    השבמחק