14 ביולי 2010

האם הויקי מתאים לנו ???

במסגרת הלימודים היום, התקיים גם השיעור הקבוע עם דר' חגית מישר טל, העוסק בתרגול הקבוצה עם כלי הויקי. במהלך השיעור התקיים דיון בנוגע לתחושות הסטודנטים לעבודה בסביבת הויקי. במהלך השיחה אף ציינה דר' חגית כי לעיתים ישנן מלחמות בין הכותבים (בעיקר בויקיפדיה) וכי כדי לעבוד בסביבת הויקי עליך להיות מוכן לכך שימחקו את הדברים שכתבת או שישנו את משמעותם.
באתר מס"ע מצאתי תרגום פוסט שכתב Clive Shepherd בו הוא מחדד את ההבדל בין בלוג לויקי, וטוען כי הויקי הינו "מרחב שיתופי לגיבוש ידע בצורה אובייקטיבית יותר... בוויקי ניתן לתעד באופן שיתופי תכנים שכבר יש הסכמה לגביהם והם מיועדים, למשל, גם לסטודנטים עתידיים שילמדו את אותו נושא. הוויקי הוא אתר ההולך ומשתנה כל הזמן. התכנים בו עוברים כתיבה ועריכה מחדש אם על ידי הסטודנטים במחזור לימודים זה או על ידי הסטודנטים במחזור הבא..." - מכאן אני שואלת, כיצד הגיעו התכנים למצב בו יש הסכמה לגביהם??? ושאלה נוספת, עד כמה גיבוש הידע נעשה בצורה אובייקטיבית??? ומי קבע כי האחד כותב טוב יותר מהאחר???

יש לי תחושה שקבוצת המגמה שלנו עדיין לא יודעת או יותר נכון לא החליטה כיצד להתייחס לכלי החדש, האם לאמצו ולראות בו כלי חיוני התורם לתהליכי למידה או שמא כלי המקשה על הלומד ויוצר אנטגוניזם כלפי התהליך כולו. תחושה זו נבעה הן מהשיחה היום בשיעור והן מכמות הפוסטים שכתבו חברי המגמה בימים האחרונים בהם התייחסו לנושא הויקי. רבים מהם עסקו בשאלה עד כמה לדעתם הויקי תורם או פוגם בתהליך הלמידה.
הבאתי כאן חלק מהתגובות שליקטתי מהבלוגים השונים:
אילנה: דרך הרישום (פרט קטן!!!) תחילה הכעיסה ואף הפריעה לי
נדב: סביבת ויקי - עבר זמנו בטל קורבנו
איריס: מרגע חלוקת המאמר כבר לא הרגשתי חלק מקבוצה, הרגשתי שאני במעין תחרות סמויה ביני לבין חברותיי לקבוצהלי: מתוך ההתנסות שלי בסביבת וויקי ברצוני להעלות מספר קשיים שיכולים להוות סיבות לאי מחויבות או לירידה במחויבות ויש להתייחס אליהם.
דנית: נהניתי לקרוא את התוצר הסופי,הרגשתי שהיתה שותפות ושיתופיות ויחד עם זאת חשתי הקלה שאף אחד מחברי הקבוצה לא מצא לנכון לשנות/לשפר/ לתקן את חלקי.
ורד: בשימוש בסביבת ויקי יש לתת את הדעת לכך שאיכות התוצר הסופי תלויה בשיתוף פעולה בין הכותבים ובאמון שנוצר ביניהם. כמו כן עשויה להיווצר תחרות בין הכותבים המקשה על השגת המטרה. בנוסף, קיים חשש של חשיפה וחוסר מוטיבציה מציד.

כפי שכתבתי גם אני בפוסט קודם שלי, חשתי אי נוחות מהעבודה בויקי, ואני עדיין תוהה ביני לבין עצמי מה הביא כל כך הרבה אנשים להתייחס באופן כה אמביוולנטי לכלי זה? האם מבנה הקבוצה? האם המשימה הספציפית שניתנה לקבוצה? האם ההנחיות שקיבלנו? האם הידע כי על משימה זו ינתן ציון והערכה, ולמעשה האחד תלוי בשני כדי לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר? 
אני מאמינה כי הצלחה וכישלון תלוי רבות בתזמון נכון, בהסבר ומחוון ברור, ובשיתוף פעולה בין חברי הקבוצה.
במסגרת שיטוטי הגעתי לסרטון המדגים את העבודה בויקי, ופתאום היה לזה גם צד נעים ומחוייך... :)


הסרטון אמנם מדגים את השימוש בויקי באופן פשטני ביותר, ונותן דוגמא שאינה לקוחה מהאקדמיה, ואינה יוצרת מסמך שיתופי, כפי שאנו מצופים לעשות, אולם הוא מאפשר לראות את הויקי מנקודת מבט אחרת של שיתופיות, ואולי זו הדרך להתחיל, ראשית לתת משימה שיתופית שאינה יוצרת אנטגוניזם, שמזמינה את האחרים להשתתף בה באופן המאפשר שיתופיות ללא תחרות (למרות שגם כאן הראשון שבוחר ציוד - "מרוויח"...), לא לאפשר "למחוק" זה את זה, ללמד מתן כבוד לזולת דרך עבודה זו, לשקף לתלמידים כיצד רצוי וראוי "לתקן" את דברי האחר, ורק לאחר יצירת האמון ותרגול השימוש בכלי, ניתן לעבור למשימות הדורשות רמה גבוהה יותר של מלל ואינטגרציה בין דברי הכותבים השונים.
נראה לי כי בדרך כזו ניתן להנגיש את הויקי לתלמידים באופן שימשוך אותם להשתמש ולהתנסות בכלי מתוך ערך מוסף לחינוך לסובלנות וסבלנות וכיבוד האחר.  
אני מקווה להמשיך ולהתנסות בויקי, וכפי שאמרה לי היום עמיתתי, עפרה, אני אשתדל לראות בעבודה זו שיעור אישי עבורי לעבודת צוות פתוחה וקבלת האחר.

6 תגובות:

  1. נעמי,
    סביבת הויקי לא פשוטה כלל וכלל. לצד היתרונות עולים קשיים, התלבטויות ומחשבות. אני בהחלט חושבת שטרם רכשנו מיומנויות לעבודה שיתופית אמיתית. כולי תקווה שתרגיל הוויקי ישפר את ההרגשה בסופו של דבר.

    השבמחק
  2. אילנה,
    תודה על התגובה, אני מסיכמה איתך שטרם רכשנו מיומנויות לעבודה שיתופית אמיתית, אולם, לאט לאט אני מתחילה לחשוב שזה עניין של החלטה אישית. כיצד אני רואה את הויקי וכיצד אני מחליטה להתייחס אליו... כמו הרבה דברים בחיים - להתייחס (לא רק לראות...) לחצי הריק או המלא?!?!
    אני היום בחרתי! החלטתי לתת לויקי צ'אנס והחלטתי שאני מתייחסת רק למלא... נראה מה יהיה - ימים יגידו...
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  3. נעמי
    נהניתי לקרוא את הפוסט שלך בנושא.
    אכן סביבת הויקי מעסיקה רבים מאיתנו ואני חושבת שזה באמת נובע מחוסר ידיעה מחא על הכלי. כאשר אני מרגישה בטוחה במשהו קל לי לחוות עליו דיעה אחידה,כאן עוד הכל בגישוש....וכפי שכתבת לי בבלוג שלי עדיין נושא אוכלוסיית החינוך מיוחד מטריד ואינו נותן מענה.
    אהבתי את הסרטון שהבאת כי אכן הוא מביא צד חיובי לכלי שיש לבחון גם אותו.
    להתראות דנית

    השבמחק
  4. דנית,
    תודה על התגובה...
    מקווה שאכן במהלך הסמסטר נתוודע יותר ויותר לכלי ונוכל לבסוף לחוות דעה - מקווה שתהיה גם אובייקטיבית :)
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  5. שלום נעמי,
    אני מזדהה מאוד עם תחושותייך, ואני מאמינה שדור ילדינו ישכיל להכיר ולהשתמש בטכנולוגיה זו אם רק יכיר אותה בשלבים מוקדמים של חייו ויפנים אותה קצת יותר טוב מאיתנו.

    איריס.

    השבמחק
  6. הי איריס,
    תודה על המשוב,
    אני בהחלט מסכימה איתך... הנקודה היא שאנחנו... - שלא כל כך מצליחים להפנים את הטכנולוגיה :) צריכים לגרום להם להפנימה...
    קצת מסובך... אבל בהחלט ישים...
    ממני
    נעמי

    השבמחק