7 באוגוסט 2010

סביבות למידה מתוקשבות

במסגרת הלימודים בסמסטר זה, יש לנו הזכות ללמוד קורס שלם על כל הקורה מאחורי הקלעים של סביבות הלמידה המוכרות לנו כל כך, אופק, גלים, הסוד של מיה וכו'.
הקורס נקרא "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות", בניהולה של דר' רחל מינץ ובהנחייתה הצמודה של גלית בן צדוק.
בחיפוש ברשת אחר הגדרה ברורה של מהי סביבת למידה, הגעתי לבלוג של חברתי דורית כץ דרוקר (הפניה של גוגל... :) ושם מצאתי את מאמרה של דר' רחל טמיר ובו הגדרה של משרד החינוך:

"סביבת למידה מתוקשבת - סביבה לימודית עתירת טכנולוגיה, המזמנת למידה אחרת בתוך הכתה עצמה, וכן פותחת אפשרות ללמידה מרחוק, לעבודה מהבית, לשימוש במאגרי מידע אינטרנטיים ותקשורת חוץ בית ספרית במהלך יום הלימודים ומחוצה לו"

מהגדרה זו אנו למדים כי מטרת הסביבה הלימודית המתוקשבת הינה לאפשר למורה לשלב בשיעוריו למידה חדשנית אשר לא היתה יכולה לבוא לידי ביטוי אם לא היה המחשב.
לפני מספר שנים, חיפוש פשוט בגוגל אחר סביבות למידה מתוקשבות היה מביא אותנו למאגר בלתי נדלה של אתרים המתיימרים להיות "סביבות למידה מתוקשבות", אולם בעת בחינת חלק מסביבות אלה היינו מוצאים כי הפעילות בהן דמתה לעבודה בחוברות עבודה, כלומר, יצירת דפי עבודה באינטרנט, בהם התלמידים קוראים טקסט ועונים על שאלות בעזרת תוכנת הוורד... האם לכך התכוון "המשורר" אשר היה בעל חזון וראיה עתידנית וחדשנית??? מתוך ההגדרה הנ"ל, לדעתי "למידה אחרת" צריכה להיות סביבה עשירה במקורות ידע, סביבה המשלימה ומוסיפה לתלמיד את הכתוב בספר ואת הנאמר בכתה, סביבה המאפשרת לו ללמוד ולהתפתח באמצעים שלא היו ניתנים לו לולא היה מחשב ואינטרנט. כלומר, דף עבודה ממוחשב אינו "סביבת למידה מתוקשבת"...

כיום המצב קצת שונה, במהלך השנים האחרונות התפתחו מספר סביבות למידה, שאכן מספקות לתלמיד את הלמידה האחרת, השונה, זו המהווה ערך מוסף ללמידה הקונבנציונלית ואשר אכן לא היתה באה לידי ביטוי אילולא היה לנו מחשב ואינטרנט.

וכאן חוזרת אני לקורס ולחשיבות הרבה שלו עבורי.
במסגרת הקורס אנו לומדים הלכה למעשה כיצד בנויות ומה עומד מאחורי סביבות הלמידה המתוקשבות החדשות. בשנים האחרונות, סביבות אלה תופסות תאוצה רבה בקרב המורים בשטח. הן מאפשרות למורים להשתמש במחשב, להדגים להראות ולתרגל תכנים שונים הנלמדים בכתה. כפי שספר הלימוד משמש ככלי עזר, כך משמשות סביבות הלמידה המתוקשבות ככלי עזר טכנולוגי עבור המורים. הן מט"ח והן סנונית השכילו לבנות סביבות התואמות את תוכנית הלימודים, ובכך משרתות את ציבור המורים אשר מצד אחד מעוניין לשלב את המחשב בהוראה ומצד שני אין לו את הידע לבניית יחידות מתוקשבות.
אמנם לרוב סביבות אלה אינן משתמשות בכלי הווב.2 ואינן מאפשרות למורה להכניס תכנים אישיים שלו ולפתח קהילה לומדת מתוקשבת אולם הן בהחלט משמשות קרש קפיצה ותיווך הולם בין המורה לישומי התקשוב.
לדעתי ייחודה של סביבת הלמידה כיום בניגוד לעבר מתבטא בשילוב של מספר גורמים:
1. התוכן בסביבות הקיימות מהווה חלק מתוכנית הלימודים.
2.הן אינטראקטיביות - מאפשרות קיום אינטראקציה פעילה בין הלומד לסביבת הלמידה (התלמיד אינו  פאסיבי...).
3. עשירות במקורות מידע ובאמצעים וכלים לעיבוד המידע.
4. עשירות באפקטים ויזואלים וקוליים. 
5. מדגימות ומחדדות לתלמיד תכנים ופעולות שכל הסבר מילולי אינו משתווה להן.

במסגרת הקורס אנו נחשפים לתהליך הארוך, המייגע, והחשוב שיש לעבור כדי להפוך את התכנים לאינטראקטיביים וליצור סביבת למידה מתוקשבת איכותית.
בפוסט הבא אפרט על התהליך שאנו עוברים בקורס...

18 תגובות:

  1. היי נעמי,
    נהנתי לקרוא את פוסט זה. ואכן נושא סביבות הלמידה המתוקשבות תופס תאוצה בעידן זה. המושג סביבות למידה מתוקשבות כולל: דינאמיות, אינטראקטיביות לרבות תקשורת בין-אישית קישוריות, עדכנות, וויזואליות (ולעיתים אף אופי של מולטימדיה - דהיינו שילוב נוסף של קול אנימציות וסרטים)זה בעצם מה שאנו עושות בקורס של גלית כפי שציינת.

    אני גם מצטרפת לכתיבת הייחודיות בסביבות הלמידה כיום כפי שכתבת, אם כי לא בטוח שזה בניגוד לעבר..אלא כיום דור הרשת מתקדם , משתנה ומתפתח בתאוצה וכך אנו, תוכניות הלימוד, היעדים וכו'.
    חשוב לציין בעניין זה את היתרונות הרבים לשילוב סביבות למידה (אותם ציין עמי סלנט) כמו: מעודדות יצירתיות,מעודדות גמישות בהוראה ובלמידה,מעוררות מוטיבציה,אינטרקטיביות,מספקות סביבה חברתית, מאפשרות הזדמנות שווה לתקשורת עם עמיתים אחרים, מלמדות מיומנויות,עדכנות ועוד.
    בהצלחה,
    אריאל.

    השבמחק
  2. הי אריאל,
    תודה על התגובה..:)
    אני בהחלט מסכימה שהאפשרויות הגלומות היום בתשתיות ובטכנולוגיות מאפשרות לנו לשדרג את הסביבות הקיימות ולבנות חדשות על בסיס הידע החדש והנסיון הקודם.
    תודה על ההרחבה מדבריו של עמי סלנט,
    בברכה ובהצלחה בסביבה שאתן מתכננות :)
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  3. היי נעמי !
    ההגדרה של דר' רחל טמיר על סביבת למידה מתוקשבת והסעיפים שציינת לגבי הייחוד שלה היום עשו לי קצת סדר בראש ;-) תודה !

    אני מזמין אותך לצפות בסרטון על סביבות הלמידה המתוקשבות שבניתי שהן משמשות למעשה גם כ- LMS Mashup, הן עבור המורה והן עבור התלמיד:

    http://www.youtube.com/watch?v=JfstaWi5E6s

    השבמחק
  4. הי לך iTeacher,
    עכשיו אני גם יודעת את שם העומד מאחורי הכותרת ;)
    נהנתי לראות את הסרטון, נותן מידע קצר וברור לגבי מה זה iStudent ו iTeacher... מעניין לדעת ולראות איך זה עובד בפועל... האם יש להרשם? לשלם? האם ניתנת תמיכה או התאמה אישית לסטודנט על פי צרכיו ומטרותיו???

    סביבות הלמידה שאני מתכוונת אליהן בפוסט זה מתייחסות לנקודת מבט שונה לחלוטין... אני פונה לסביבות למידה מתוקשבות לתלמיד בהן התוכן ניתן מראש באופן אינטראקטיבי, דינאמי ובמטרה מאד ברורה להציג, לתרגל ולחדד תחום תוכן מסויים...
    כפי שהבטחתי, בפוסטים הבאים אתייחס לתהליך ואולי לתוצר הסופי...
    בברכה
    נעמי

    השבמחק
  5. נעמי, כשותפה לקורס אני מסכימה עם כל מילה ומילה שכתבת בפוסט זה. בזכות הקורס "עקרונות בבניית סביבת למידה מתוקשבת" למדים אנו להעריך נכונה את האינטראקציות השנונות שאנו נתקלים בהן ברשת, לבחון את מידת התאמתן לתלמידינו וכמובן לתכנן אינטראקציות חדשות בהתאם לצרכי התלמידים.
    אולם בכדי ליישם את החשיבה והתכנון הלכה למעשה וליצור באמת איטראקציה חדשה שתמשמ את תלמידינו זקוקים אנו להשלים את הצוות ולמצוא מתכנת וגרפיקאי טובים ... :)

    השבמחק
  6. הי אילנה,
    תודה על התגובה והמילים החמות,
    תחום סביבות הלמידה או יותר נכון תחום פיתוח סביבות הלמידה מאד מעניין בעיני ומושך אותי...הוא משלב את ההקרואה עם הרבה מאד יצירתיות ויכולת פישוט, כי הרי הסביבות צריכות להיות בסופו של דבר פשוטות מנקודת מבטו של המשתמש... יש לך גרפיקאי ומתכנת להמליץ???
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  7. היי נעמי אני בדראן אמונה סטודנטית לתואר שני במסלול ניהול וארגון מערכות חינוך , במרכז ללימודים אקדימיים , הבלוג שלך בנושא סביבות למידה מתוקשבות מאד מעניין משך אותי ונהניתי לקרוא .
    בקרתי בבלוג שלך שזה חלק ממשימה שבקשה המרצה שלי "גילה קורץ"

    השבמחק
  8. שלום אמונה,
    תודה על התגובה, גם עבורי סביבות הלמידה הוא תחום מסקרן מעניין ונראה לי כי יש בו פוטנציאל עצום ליצירתיות...
    בברכה
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  9. שלום לנעמי מנעמי,

    יקירתי, רוצה אני להודות כמורה ומחנכת עם ניסיון של 12 שנה וכאחת שנחשפה למערכת הניהול הבית סיפרית- אייקוטקט, אכן סביבה לימודית מתוקשבת תורמת, עוזרת וכן יעילה לתקשורת עם הורים, תלמידים ומורי ביה"ס וכן תורמת באופן חיובי להתנהלות הכללית בתוך מסגרת ביה"ס.
    מערכת האייקונטקט מזמנת למידה עתידנית, חדשנית ועשירה שבאה לידי ביטוי ומסייעת לעבודה עם גורמים באופן יותר יעיל, מסודר ומקצר תהליכים, דבר שמאפשר לי להתפנות ליצירתיות בעבודתי.
    בנוסף השימוש שלי במערכת האייקונטקט הוא מחד כמורה ומאידך כהורה אין ספק, כהורה יכולה אני לומר שזה תורם לי מאוד, רשתת בעיני מאפשרת לנו לדעת יותר ולהיות מעורבים יותר בכל הקשור ללמידה והתנהלות ילדיי בביה"ס.
    מאחלת להתפתחות והנאה ואין לי ספק בכך...
    בהצלחה נעמי אברג'ל

    השבמחק
  10. נעמי,
    אני מאוד מסכימה עם הדברים שהצגת בפוסט זה, אכן סביבות הלמידה מציאות שפע של פעילויות מתוקשבות טובות.
    אך, השאלות שמטרידות אותי הינן כיצד אנו מיישמים סביבות למידה אלו בבתי הספר? כיצד אנו מביאים סביבות אלו לשימוש על ידי המורים והתלמידים מעבר להוצאת דפי עבודה וחומרי למידה, אלא שימוש פעיל של התלמידים עצמם.
    בבית הספר בו אנו עובדות עדיין לא הגענו לשלב ההטמעה ושימוש של סביבות אלו, האם נוכל לעשות את השינוי המיוחל ולהעזר במגוון הרב של פעילויות מתוקשות שונות וטובות הקיימות ברשת כתרומה לתהליך הלמידה?

    השבמחק
  11. נעמי שלום

    סביבה לימודית מתוקשבת בעיני היא כלי יעיל בקרב המורים התלמדים כככל.
    יש לציין כי התקשוב היה רחוק ממני עד השנה האחרונה, התקרבות למחשב היתה בעיני משהו שאינו מובן מאליו. השיתוף וההחשפות שלי ליצרתיות של אחרים במערכת מסייעת לי כמורה וכהורה.
    המערכת חייבת להתפתח ולהגיע לכל ביה"ס ואנשי החינוך.
    בהצלחה לכולנו הילה גהלי

    השבמחק
  12. נעמי שלום, אני סטודנטית לתואר שני במסלול ניהול ואירגון מערכות חינוך, ומורה למדעים בחטיבת ביניים.
    אני מסכימה איתך כי סביבת לימוד מתוקשבת תורמת מאוד ללימוד ויוצרת מגוון של אפשרויות ופעילויות אך יחד עם זאת צריך לזכור שלא כולם מתקדמים (גם המורים וגם התלמידים וגם בית הספר) וכן יש עוד הרבה ללמוד בכדי שסביבה זו תוכל להיות יעילה.
    מנגד בית הספר בו אני עובד התחיל מעט עם הכנסת השינויים בדרכי הלימוד והכנסנו יום מתוקשב, תוכנת משוב המאפשרת גישת הורים, מורים, תלמידים וזה נהדר
    צריך לזכור כי לכל דבר היתרונות והחסרונות שלו.
    הבלוג שלך מעניין מאוד לקריא ובקרתי בו במסגרת מטלה שנתנה בקורס "טכנולוגיות ידע בחינוך"

    השבמחק
  13. עפרה,
    אני מסכימה איתך לגבי הקושי בהטמעת סביבות הלמידה במסגרת יום הלימודים. לכן אני טוענת השכם וערב שהפעילות בחדר המחשבים חייבת להיות חלק אינטגרלי מהתכנים הנלמדים בכתה, כלומר, תוכן מסויים נלמד תוך כדי הסבר, שיחה, דיון, התייחסות לדף ובנוסף עבודה במחשב, בסביבת למידה המרחיבה, מסבירה ומבארת את הנושא. בעיקר לתלמידי החינוך המיוחד הזקוקים ליותר התאמות ולמיגוון אמצעי המחשה, דוקא להם סביבות הלמידה ובעיקר ההדמיות הינן משמעותיות ועשויות לעשות את ההבדל בין תלמיד שהבין את הנושא לתלמיד שעדיין מתקשה להבינו.
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  14. הילה וצפי,
    תודה על ההתייחסות, זה נעים לראות שלדברים שאתה חושב וכותב יש הדים, וזה חלק מהיותינו 'עולם מתוקשב' וכמו שציינת הילה - לטוב ולרע.
    כמו כל דבר בחיים, יש בו מהטוב ומהרע, ועלינו לדעת להוציא את היתרונות ולנצלם היטב.
    בתי הספר ח-י-י-ב-י-ם להיות יותר מתוקשבים ולנצל את המשאב הן לתחומי האדמיניסטרציה (כפי שצפי הזכירה) והן לתחומי ההוראה.
    ממה שאני רואה בשטח, יותר ויותר מורים משתמשים במחשב לצרכי עבודתם ויותר ויותר מורים נעזרים בתקשוב להרחבת ידיעותיהם שלהם וידיעות תלמידהם... והכי חשוב - רואים עצמם כמדריכים בשבילי הידע ולא כיודעי כל.
    לדעתי אנחנו בדרך הנכונה - קצת לאט אבל נגיע.. :-)
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  15. היום כדאי להוסיף אמצעים טכנולוגיים להוראה לגיל הרך!
    העולם כולו הופך לטכנולוגי וכך צריך להיות גם אופי הלמידה החדש!

    השבמחק
  16. שלום לאנונימי,
    בהחלט מסכימה עם קביעה זו,
    תודה על חידוד הנקודה
    בברכה
    נעמי

    השבמחק
  17. זה נכון שאמצעים טכנולוגיים הם חשובים, למרות שהיום כל הילדים הולכים הביתה ומתיישבים על המחשב. אני לא חושבת שצריך ללמד אותם "מחשבים" אבל כן ראוי לעשות שימוש בתוכנות לימוד מסויימות שהן לא פאסיביות, כמו הסוד של מיה ואחרות. חוץ מזה, היה נפלא אם ילדים היו מבלים קצת בחוץ, לימודי טבע וכו. לא יזיק להם קצת ידע על העולם "האמיתי". ידע זה אומר שיכבדו את סביבתם וילמדו לאהוב ולתרום חזרה. תודה על הפוסט המעניין!

    השבמחק
  18. שלום צליל,
    אני בהחלט מסכימה איתך שאולי לא צריך ללמד מחשבים, אבל בהחלט יש מקום ללמד אותם להפיק מהמחשב את המיטב...
    אין זה סותר את החשיבות החוץ והפעילות מחוץ לחדר :)
    תודה לך על הפרגון :)
    נעמי

    השבמחק