13 בנובמבר 2010

משימה מתוקשבת – לשרות תלמידים לקויי למידה


אחת מהנחות היסוד המתוות את דרכי בעבודה עם תלמידים לקויי למידה גורסת כי המחשב והאינטרנט הינם כלים המלווים את ההוראה הפרונטלית של המורה, כמו העיפרון, המחברת והספר, רק שמהם ניתן להפיק הרבה יותר. מתוך הנחת יסוד זו, נגזרת שיטת העבודה שלי. תמיד ולעולם ילווה התקשוב תוכן ונושא הנלמדים בכתה על ידי המורה, או לכל הפחות תלווה הפעילות המתוקשבת שיחה מקדימה ודיון כיתתי בנושא. "שיעור המחשב" מתקשר לתכנים שדוברו, הוצגו ונדונו בכיתה ואינו עומד בפני עצמו כ"הוראת מיומנויות מחשב". לדעתי המיומנויות נרכשות תוך כדי ההתנסות והעבודה.
טכנולוגיות רבות צצות מדי יום, ואנו, רכזי התקשוב והמורים המתוקשבים, מנסים לשלב אותן בהוראה, ומפעם לפעם מרגישים כי זה הדבר הבא, זאת הטכנולוגיה שתשפר את הלמידה.
היום אני רוצה להתמקד דוקא בבנאלי בידוע ובפשוט, המשימות המתוקשבות, ולהראות כיצד ניתן לעשות אותן אחרת. אני מניחה כי מורים רבים בונים משימות מתוקשבות לרוב ובכל אתר לימודי ניתן למצוא אוסף אדיר של משימות מתוקשבות, ולא כאן החידוש...
בפוסט זה אתייחס לאופן העבודה עם המשימה המתוקשבת, ואעשה זאת דרך דוגמא מהשטח. אחד המקצועות הנלמדים בכיתות י' (תלמידים לקוי למידה) אצלנו בבית הספר הינו 'תולדות ארץ ישראל' והנושא המרכזי הינו 'ירושלים לאורך התקופות'. בשעת המחשב חיפשנו דרכים לחדד את הלמידה ובנינו משימות מתוקשבות לכל תת פרק הנלמד בכתה, כאשר המטרה הסופית היתה יצירת מצגת אינטראקטיבית, דבר שאינו מה בכך לתלמידים לקויי למידה.
כל תתי הנושאים מלווים במשימות מתוקשבות, המפורסמות באתר בית הספר אחת אחרי השניה, ומקושרות לדף הוראות מפורט לכל אחת מהן. המשימות הינן מגוונות ובכל אחת מהן הדרישה היא אחרת ואינה חוזרת על עצמה, למשל גלישה מונחית ברשת, יצירת טבלאות, יצירת ציר זמן, בניית משחק מתוך פלטפורמה נתונה ועוד.
ההוראות לכל משימה מאד מפורטות ומנוסחות שלב אחר שלב, כמו כל תרשים זרימה המדריך פעולה במחשב (לחץ על X, בחר מתוך הרשימה, מזער, וכו'), ובמאמר מוסגר ניתן לומר שעצם תרגול קריאה והבנת תרשים זרימה מהווה "מיומנות מחשב" מאד חשובה.
כיוון שההוראות מפורטות ובנויות ממשפטים קצרים, הרי שדף המשימה הופך לארוך וכולל צילומי מסך להבהרה נוספת... וקריאת דף שכזה עבור תלמידים לקויי למידה נועדה מראש לכישלון...

המחשב מהווה "תומך קריאה" וכל כך למה?

צילום מסך לדוגמא
 דרך העבודה בה אני נוקטת מחלקת את המסך לשני חלונות האחד, העליון, חלון ההוראות, ואילו השני, התחתון, חלון הביצוע. מכיוון ששני החלונות פתוחים בעת ובעונה אחת, יכול התלמיד לגלול את חלון ההוראות ולראות בכל פעם הוראה אחת בלבד , שלב אחד בלבד, ובחלון הביצוע לבצע את המשימה מבלי להתיק את עיניו מדף הוראות למסך ומהמסך חזרה לדף ושוב לחפש את השלב בו הוא נמצא... הן ההוראות והן הביצוע נמצאים מול עיניו. בכל פעם רואה התלמיד רק הוראה אחת, דבר המאפשר לו התמקדות, וגם אם באמצע הביצוע עליו להביט שוב בדף ההוראות הוא ממשיך לשמור על קשר עין עם חלון הביצוע.
בדרך עבודה זו, משמש המחשב כתומך קריאה, מאפשר לתלמידים להיות ממוקדים הן בהוראה והן בביצוע, לקרוא את ההוראה שוב ושוב, לפרק את הביצוע לשלבים קטנים יותר לפי צרכיו, להגדיל את הכתב בכל אחד מהמסכים. ובעיקר, מאפשר עבודה עצמאית.
לסיכום אני רואה כי התלמידים העובדים בדרך זו נשארים ממוקדים במשימה עד לצלצול, לא מאבדים עניין, עובדים באופן שיטתי ולא "הולכים לאיבוד", ובעיקר, נהנים להיות בשיעורים ולבצע את המשימות, השיעור רגוע, התלמידים עסוקים במשימות וגם אם מבקשים עזרה או הסבר נוסף נעשה הדבר ברוגע וללא מתח התלהמות ואיבוד שליטה. אמנם עוד מוקדם לדבר על 'השגים לימודיים' אך בהחלט ניתן לומר שהתלמידים עשו כברת דרך, אם בעבר הם התנגדו להכנס לחדר המחשב וחיפשו דרכים שונות להתחמק מביצוע המשימות הרי שהיום הם מגוייסים למשימות, ואחד התלמידים סיפר שהוא מיישם את שיטת העבודה הזאת גם בבית כשהוא לומד להוריד סרטונים ושירים מהרשת בעזרת תוכנות שונות.
דרך עבודה זו יכולה לשמש לכל משימה מתוקשבת הדורשת מהתלמיד יצירת יש מאין. משימות המנחות את התלמיד בכתיבת מסמך, ביצירת מצגת, בבניית מסד נתונים ועוד. כל משימה הנבנית על ידי המורים ו/או הלקוחה מאתרים לימודים.


4 תגובות:

  1. נעמי -
    כשותפה ליצירת התוכנית 'ירושלים לאורך התקופות' יכולה אני להעיד כי התוכנית דרשה מאיתנו השקעה רבה, מחשבה ועיבוד של החומרים על מנת שיותאמו לאוכלוסייה עמה אנו עובדות. אני מאמינה כי כאן טמונה חלק ניכר מההצלחה וכן המגבלה. תוכנית זו אשר מתנהלת כבר שנה שלישית בבית הספר עברה מספר עיבודים על ידי מספר מורות ואכן נוצרה תוכנית נהדרת המובילה לשיתוף פעולה של התלמידים. המגבלה היא הזמן וכמות ההשקעה, בבניית התוכנית נדרש זמן רב, יצירתיות והשקעה מצד הגורמים שהיו מעורבים בה, ועל מנת שתמשיך להיות אטרקטיבית יהיה עלינו במשך השנים להמשיך ולעבדה בהתאם להתקדמות הטכנולוגית ולא להשאירה כפי שהייתה.
    שיתוף הפעולה של התלמידים בתוכנית מוכיח לנו כי התאמה והשקעה ושילוב בין תכנים לימודיים הנלמדים בכיתה ליתרונות בכלים הטכנולוגיים הינו מתכון נכון ללמידה.

    השבמחק
  2. הי עפרה,
    תודה על ההתייחסות וחידוד הנקודות לגבי בניית המשימה המתוקשבת, אולם בפוסט זה המיקוד וההתייחסות שלי היתה לאופן העברה וביצוע המשימה המתוקשבת בזמן השיעור עצמו. דרך עבודה שלא היתה נהוגה בעבר ואשר מצאתיה תורמת למוטיבציה ולשיתוף הפעולה של התלמידים. משימה מתוקשבת טובה ככל שתהיה לא תמיד מהווה ערובה להצלחתה בפועל, לעיתים גורמים מסיחים עלולים או עשויים לעלות או להוריד את מידת שיתוף הפעולה של התלמידים.

    ממני
    נעמי

    השבמחק
  3. היי נעמי
    נהניתי לקרוא את הפוסט האופטימי ןהמעודד. כאשת החינוך המיוחד מחמם את הלב לראות איך טכנולוגיה יכולה לסייע לתלמידים בתהליך הלמידה ובדרך להגיע גם להישגים.
    עלו והצליחו כל העוסקים בדרך עבודה זו..
    אורנית

    השבמחק
  4. תודה אורנית על המילים החמות והעידוד,
    אכן עבודתם של העוסקים בחינוך המיוחד לא קלה היא, אולם הסיפוק ותחושת ההצלחה בהחלט מהווים תשלום הוגן...:)
    בברכה
    נעמי

    השבמחק