3 בדצמבר 2010

פני ההוראה - לאן?

נתקלתי השבוע במאמרון דעות, בגלובס דסק, אשר משכה את עיני, הכותרת היתה ועדת החינוך עוברת לפייסבוק ... מאת דר' אשר עידן. אחד המשפטים אליהם התחברתי  בכתבה אומר כי "זמנו של העולם המודרני עבר, ואת מקומו תופס העולם הפוסט-מודרני". ומכאן לא רק בתחומי החינוך אלא בכלל תחומי החיים שלנו. בעוד שבעולם המודרני נדחפנו להיות צרכנים פאסיביים, הרי שבעולם הפוסט מודרני אנו פועלים כצרכנים אקטיביים, וכפי שנכתב במאמר, "יחידים כותבים ליחידים וקהילות כותבות לקהילות באמצעות קבוצות ודפי אוהדים בפייסבוק, פעילויות בבלוגים, פעילות ב-YouTube ועוד". אם כך, מה יהיה מקומם של המורים? מי יכתיב את תוכנית הלימודים? מה יהיה תפקידו של משרד החינוך?
תפקיד המורה? לדעתי, תפקידו של המורה לא יהיה עוד העברת ידע והטמעתו אצל התלמיד אלא הקניית האסטרטגיות המתאימות לרכישת הידע. לא עוד בחינות זיכרון אלא יותר בחינת יכולת התלמיד להגיע למידע המתאים, לתכלל אותו וליצור לעצמו את הידע הרצוי (רציתי להשתמש במילה "הידע הדרוש" אבל מי יודע מה הוא הידע הדרוש?).
ומה יהיה תפקידו של משרד החינוך? דבר אחד ברור, ועליו כבר הצבעתי מספר פעמים, בשיעורים ובמפגשים בקורסים השונים... אין זה מתפקידו של משרד החינוך לחנך!! זהו תפקידם של ההורים!! דר' אשר עידן מציע הגדרה טובה למשרד החינוך... לטענתו "משרד החינוך אמור להיות רגולטור הדואג לכללי משחק הוגנים", ומכאן לדעתי, יש לשנות את שם המשרד ל"משרד ההוראה ולמידה", אשר יהיה אמון על מתן תשתית למסגרות ההוראה (ולא מסגרות החינוך...), על מנת שיוכלו להכיל את התלמידים ולאפשר למורים להקנות לתלמידים את האסטרטגיות עליהן דיברתי בסעיף הקודם.
ועכשיו, לשאלה בוערת נוספת, מה תהיה תוכנית הלימודים ומי יקבע אותה? ההורים? (זאת הצעתו של דר' עידן...) המורים - כל אחד בכיתתו הוא? התלמיד עצמו יבחר מה ללמוד? האם לתלמיד בכתה ב' או ג' יש את היכולת והבגרות להחליט מה ללמוד? מה כדאי רצוי וחשוב ללמוד? האם התוכן בכלל משנה? כי כבר אמרנו, החשוב הוא האסטרטגיות...  קטונתי להציג פתרונות אולם תחושת הבטן שלי טוענת כי בעתיד תהיה מעין תוכנית לימוד גלובלית וכללית ביותר, אשר ממנה יגזור כל מורה, הורה ותלמיד את הידע ומידת ההעמקה בו לפי רצונו ונטיית ליבו. 
שאלות אלה רק מחזקות את התחושה כי אנו נמצאים בתוך מערבולת של שינוי סדרי עולם, וכי בעידן הקרב אכן פני הדברים יהיו אחרת. טובים יותר? טובים פחות? אני לא יודעת, אבל בטוח שיהיו שונים ועלינו להכיר בכך, לשנות את תפיסותינו הבסיסיות ובעיקר להסיר התנגדויות הקיימות בכל אחד מאיתנו לנוכח שינויים.


* קישור ישיר למאמרון שהתפרסם בגלובס דסק בתאריך 28.11.2010:http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000603358

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה