14 בינואר 2011

החינוך במאה 21

לפני מס' שבועות הקדשתי פוסט שלם לפרוייקט משרד החינוך החדש "התאמת בית הספר למאה 21". השבוע הגיע לידי מאמרו של דר' עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, מתוך הד החינוך, דצמבר 2010, העוסק באותו נושא ומביא את ה"אני מאמין" של משרד החינוך והשר העומד בראשו.
לא אביא בפוסט זה את כל האמור בכתבה, הייתי רוצה להתמקד בארבעת הפרמטרים השותפים לתהליך שילוב הטכנולוגיית המידע בהוראה ולמידה:
1. תשתיות ותחזוקה - מילת מפתח מבחינתי, ת-ח-ז-ו-ק-ה, מביקורי במסגרות החינוך אני מוצאת פעמים רבות את ציוד המחשב עומד בכיתות כאבן שאין לה הופכין בגלל תחזוקה לקויה. לדוגמא, כיתת חינוך מיוחד שקיבלה באוגוסט 10 מחשבים לתוך הכתה, ועד היום - ינואר... עומדים המחשבים ללא שימוש, כיוון שאפילו מערכת ההפעלה וכלי האופיס לא הותקנו בגלל... חוסר זמן של המתקין לביצוע העבודה...זוהי דוגמא אחת המייצגת עוד מסגרות וחבל שכך... לדעתי, וכפי שכבר כתבתי בעבר, כמו שלכל בית ספר יש אב בית הדואג לתחזוקת הציוד הבית ספרי, כך יש להוסיף לכל בית ספר תקן של "טכנאי מחשבים" (שרת - תרתי משמע?!?!) שיהיה אחראי ואמון על תחזוקה שוטפת של המחשבים בביה"ס. במסגרת ביה"ס בו אני עובדת ישנו טכנאי קבוע בתוך המסגרת, ואכן, מעט מאד פעמים אנו נתקלים במצב בו אחד המחשבים מושבת...
2.  פיתוח מקצועי של עובדי ההוראה - "עובדי ההוראה" הינו גוף גדול הבנוי מהרבה מאד פריטים בודדים, כל מורה וכל עובד הוראה, הינו עולם ומלואו, שמצד אחד רובו אינו יליד אינטרנטי ומצד שני נדרש להוביל חדשנות ושינויי פרדיגמות רחבות הקף בתחומי התקשוב. לכן אני רואה את החשיבות הרבה שיש בהטמעה ובפיתוח מקצועי של המורים, גם אם הדבר דורש לעיתים תמיכה "אחד על אחד". לדעתי, אחד התפקידים המרכזיים של רכזי התקשוב בתהליך ההטמעה אינו רק לתמוך בשילוב הטכנולוגיה עצמה אלא ובעיקר "לעזור" למורה לפתח שינוי חשיבתי, בראיית ההוראה מזויות אחרות. על הרכז לעזור למורה להתבונן בתוכן הלימודי ולחשוב על כיוונים בהם הטכנולוגיה עשויה ליעל, לשפר ולפתח את אותו תוכן.
3. פיתוח תכנים דיגיטלים -  דר' רימון מציג את החשיבות בפיתוח תכנים דיגיטלים כתנאי הכרחי לשילוב הטכנולוגיה בהוראה, וכל כך למה? לדעתי כיוון שאם לא נשכיל לפתח תכנים אלה נשאר ברמת דפי עבודה במחשב. רק פיתוח תכנים חדשים יאפשר ניצול מקסימלי של היכולות הקיימות ברשת, כגון, שילוב סרטונים, סימולציות, יצירת ידע שיתופי ועוד. במאמרו מביע דר' רימון רצון להקמת מאגר לאומי של שיעורים מתוקשבים, ממנו יהנו כל המורים והתלמידים - הלוואי ויצליח! 
4. התאמת תוכניות לימודים - תוכניות הלימודים היום מותאמות להוראה מסורתית, בספר הלימוד ובחוברות העבודה מרוכז כל התוכן הלימודי שעל התלמיד ללמוד על פי תוכניות הלימודים. המורה עובר עם התלמיד על ספרי הלימוד, מרחיב ומסביר, וכך מעביר את המורשת הלאה. אולם כיום, בעידן האינטרנט, כאשר התלמיד יכול למצוא את התכנים באוסף אדיר של קישורים, הוא יכול לקפוץ מנושא לנושא על פי עניינו ורצונו, הופכות יחידות הלימוד המתוקשבות לתחליף לספרי הלימוד. פרוט נוסף ניתן למצוא במאמרו של עמי סלנט "יחידות לימוד אינטרגרטיביות מתוקשבות - התחליף לספרי לימוד בעידן האינטרנט"
אני מקווה כי תוכניות הלימודים החדשות יאפשרו התאמה אישית לתלמיד ולמורה המלווה ומדריך.

לסיכום, אני מאמינה כי אנו עולים על דרך חדשה, ובעיקר גאה להיות שותפה לדרך זו. אני רק מקווה שראשי משרד החינוך ישארו בתפקידם מספיק זמן כדי לבצע את תוכניתם עד תום.

לסיום, נתקלתי בסרטון מיוחד בנושא "אתגרי בית הספר במאה 21" כשמשפט המפתח אומר כי במאה 21:
ידע עולם כבר אינו מספיק...
המיומנויות הקוגניטיביות הדרושות
מצריכות יצירתיות יותר מאשר הידע
עשיה חדשנית על פני ההבנה

4 תגובות:

  1. שלום לך נעומי
    יש לך בלוג מעניין מכיל הרבה נושאים מעניינים . הגענו לשלב האחרון בלימודים אני מודה לך נעמי על ההסבר שנתנה לנו בהתחלה על הבלוג ושיתוף הפעילה בתשובות שנתן לי כשפניתי אליך בבעיות שנתקלתי במהלך העבודה בבלוג .
    בהצלחה

    השבמחק
  2. שלום סהאם,
    תודה על המילים החמות,
    אכן הגענו לשלב האחרון, תחושה נהדרת של "עשינו זאת"!!!
    בהצלחה בהמשך
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  3. האורינות הטכנולוגית מקבלת תפקיד חשוב מאוד גם בחינוך המיוחד, ילדים במסגרות לימוד בחינוך המיוחד מצליחים להגיע להישגים יוצאי דופן בזכות תוכנות ולומדות מיוחדות.

    השבמחק
  4. שלום לך,
    אני מסכימה בהחלט עם הנקודה כי לאוריינות הטכנולוגית תפקיד חשוב גם בחינוך המיוחד...

    בברכה
    נעמי

    השבמחק