26 בנובמבר 2010

תאוריית ההעברה ומימושה בתיקשוב

במסגרת הקורס 'אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה' אצל דר' נטע נוצר, עסקנו בתקופה האחרונה בתאוריית ההעברה, הגורסת כי העברה=  Transfer הינה שימוש בידע וכלים שנרכשו בגין הקשר מסויים לצורך שימוש בהקשר אחר. 
במסגרת העבודה חיפשתי דוגמאות למימוש התאוריה ומצאתי כי תחום התקשוב מבוסס רבות על תאוריה זו, לדוגמא; 
פלטפורמת החלונות (windows) מושתתת רובה ככולה על תאוריית ההעברה, המשתמש לומד ומפנים כי לחיצה על קישור כלשהו תאפשר לו פתיחת חלון לעולם חדש נוסף, בכל אתר ובכל דף במחשב ובכל תמונה הנראית במסך.
צלמיות (icons), באתרים ובדפי אינטרנט רבים נמצא למשל את צלמית ה - browse (ובעברית "עיון") המאפשרת העלאת קובץ מתוך המחשב האישי לאתר האינטרנט. המשתמש לומד כי בכל אתר לחיצה על צלמית זו תאפשר טעינת קובץ אישי מהמחשב שלו.
תפריטים וסרגלים צידים ועליונים - גולשי האינטרנט יודעים שיש לחפש את הסרגלים האלה כדי להגיע למידע ממוקד יותר באתר. בכל אתר שבו יבקרו הם ימצאו את סרגלי הניווט.
כפי שלמדנו בסמסטר הקודם בקורס "שפות וכלים לעיצוב סביבות למידה מתוקשבת" אצל יאיר צדוק, לכל האתרים יש מבנה כללי די אחיד, לכולם יש כותרת (header),תחתית (footer) וגוף ( mainContent או body) והאופציות הנתונות בהן מקלות על גולש להתמצא ולבצע העברת הידע והנסיון מאתר לאתר, מדף אינטרנטי האחד לשני.
לסיכום, ככל שאני חושבת על הנושא, ומעמיקה בו, אני מוצאת כי יתכן ואחת הסיבות שהמחשב והתקשוב "מושכים" כל כך הרבה אנשים, נעוצה בעובדה כי סביבת העבודה במחשב פועלת על פי מודל ההעברה. התנסות בגלישה באתר אחד יתן למשתמש כלים ובטחון בעת גלישה באתרים אחרים. תלמיד הלומד לעבוד עם קבצי וורד (word), בעת מפגש עם קבצי הפאואר פויינט (power point), לא יצטרך ללמוד מחדש את כל התהליך, הוא יבצע העברה.

תגובה 1:

  1. נעמי -
    אני מסכימה עם דברייך בסיכום,
    אכן אנו רואים גם אצלנו תלמידי החינוך המיוחד כיצד המחשב ותוכנותו השונות מאפשרות להם להתגבר על קשיים שלעיתים בכיתה הם לא מקבלים מענה.
    מעניינת וחשובה הסיבה שהעלת לגבי המשיכה והעניין במחשב בהקשר זה של תיאוריית העברה, ואנו עדים לכך בפעילות בשטח אצל תלמידינו.

    השבמחק